Op de tv en radio zijn de spotjes niet weg te denken. “Profiteer van de extra scherpe private lease-deals!”, “De Hyundai Ioniq Electric – nu tijdelijk al vanaf 429 euro per maand!”, “U rijdt de Peugeot 2008 suv al vanaf 339 euro per maand!”
Dat al die reclames interesse wekken bij consumenten, wordt steeds duidelijker. Waar het bij bedrijven al heel lang de standaard is om auto’s te leasen, kiezen particulieren daar nu ook steeds vaker voor.
In 2018 groeide de particuliere leasevloot met ruim 45 procent ten opzichte van 2017. Op dit moment rijden er zo’n 150 duizend particuliere leaseauto’s rond.
Op het eerste gezicht is het ook best aantrekkelijk: voor nog geen 200 euro per maand kun je rondrijden in een gloednieuwe auto. Het enige dat je zelf moet betalen is de benzine. Verder zitten alle kosten, zoals de wegenbelasting en het onderhoud, al in het maandbedrag. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over plotselinge reparaties die een gat in je spaargeld slaan.
Maar is private lease ook voordeliger dan het kopen van een auto?
Voor de vijf populairste personenauto's van 2018 zocht Business Insider uit hoeveel geld je per maand kwijt bent als je ze nieuw koopt, als occasion aanschaft of als je ze leaset.
Voor de vergelijking tussen een nieuwe auto en de occasion hebben we gebruikt gemaakt van de autolastentool van de ANWB en occasionprijzen van Autotrack. De maandprijzen voor private lease zijn afkomstig van autofabrikanten.
De Volkswagen Polo was in 2018 de meest verkochte nieuwe auto. In deze prijsvergelijking hebben we gekozen voor de Volkswagen Polo 1.0 MPI 80 pk Comfortline. Met 19.000 euro is dat niet het goedkoopste model van de Volkswagen Polo dat je nieuw kunt kopen, maar wel het goedkoopste model dat je via de private lease van Volkswagen kunt kiezen.
Als je hem nieuw koopt en er in vier jaar tijd 40.000 kilometer in rijdt, dan kun je hem volgens de tool van de ANWB weer doorverkopen voor ruim 9.000 euro. Dat betekent dat je iedere maand 164 euro kwijt bent aan waardevermindering.
Als je het aanschafbedrag niet op je rekening had staan en er een lening voor hebt afgesloten, ben je daarnaast 27 euro per maand kwijt aan rente. Samen met de andere vaste lasten, zoals je verzekering en het onderhoud, kost een nieuwe Volkswagen Polo je al met al zo'n 324 euro per maand.
Koop je liever geen nieuwe auto maar een occasion? Voor een Volkswagen Polo uit 2016 met 30.000 kilometer op de teller ben je ongeveer 12.500 euro kwijt, als je af moet gaan op de prijzen op Autotrack.
Als je met de occasion in vier jaar tijd 40.000 kilometer in rijdt, ben je vergeleken met de nieuwprijs minder kwijt aan afschrijvingen en rente. Verder zijn de kosten voor een verzekering en motorrijtuigenbelasting bij een occasion iets lager dan bij een nieuwe auto, maar aan onderhoud ben je juist meer geld kwijt. Per saldo kost de occasion je 219 euro per maand.
De prijs van private lease zit redelijk tussen die van een nieuwe auto en occasion in: daar betaal je 275 euro per maand voor bij Volkswagen zelf. Je hebt hem dan vier jaar lang voor de deur staan en mag er 10.000 kilometer per jaar in rijden.
In die prijs zit alles behalve brandstof, boetes, tolkosten en het wassen van je auto. Als je puur op het geld let, kun je dus het beste een occasion kiezen. Maar als je waarde hecht aan het rijden in een gloednieuwe auto, ben je goedkoper uit met private lease.
Dan de Renault Clio. Nieuw koop je hem voor 15.500 euro. Als je er vier jaar lang 10.000 kilometer per jaar in rijdt, verkoop je hem volgens de ANWB weer voor 8.580 euro. Dat betekent dat je, inclusief de andere vaste lasten, zo'n 289 euro per maand kwijt bent als je hem nieuw koopt.
Koop je een occasion uit 2016 met 30.000 kilometer op de teller, dan ben je daar volgens de prijzen op Autotrack zo'n 11.500 euro aan kwijt. Na vier jaar en 40.000 kilometer krijg je er nog 7.220 euro voor. Daarmee kost een occasion je 231 euro per maand.
Via Renault ben je aan private lease 258 euro per maand kwijt, bij een contract dat 48 maanden loopt en waarbij je 10.000 kilometer per jaar mag rijden.
Ook bij de Renault Clio geldt dus: vind je het niet erg om een auto met wat gebruikssporen te kopen, dan is een occasion de voordeligste optie. Anders ben je goedkoper uit met private lease.
De Kia Picanto is wat goedkoper. Nieuw koop je die voor ruim 12.000 euro. Rijd je er in vier jaar tijd 40.000 kilometer mee, dan verkoop je hem weer voor ruim 9.300 euro. Inclusief alle andere vaste lasten ben je daardoor zo'n 231 euro per maand kwijt aan een nieuwe Kia Picanto.
Als je een tweedehandsje uit 2016 met 30.000 kilometer op de teller koopt, kost dat je zo'n 10.500 euro. Na vier jaar en 40.000 kilometer verkoop je die weer voor ruim 5.860 euro, waardoor je maandlasten op 190 euro per maand uitkomen.
Als je naar de maandlasten voor private lease kijkt is de Kia Picanto de goedkoopste auto uit dit rijtje: voor 199 euro per maand heb je hem 4 jaar lang op je oprit staan en rijd je er 10.000 kilometer per jaar mee. Daarmee is private lease maar 9 euro per maand duurder dan een occasion en ruim 30 euro per maand goedkoper dan een nieuwe auto.
De Ford Fiesta is al jarenlang een populaire auto en je koopt hem tegenwoordig nieuw voor net geen 17.000 euro. Gebruik je hem vier jaar lang als boodschappenwagentje en rijd je er 40.000 kilometer mee, dan verkoop je hem weer voor ruim 9.300 euro. Dat betekent dat je voor 311 euro per maand in een nieuwe Ford Fiesta rijdt.
Koop je een tweedehands Ford Fiesta uit 2016 met 30.000 kilometer op de teller, dan ben je 10.500 euro lichter. Na vier jaar verkoop je hem weer voor 7.180 euro. Daarmee kost hij, inclusief alle andere maandlasten, 213 euro per maand.
Als je hem vier jaar lang leaset bij Ford, ben je 265 euro per maand kwijt. Ook in dit geval is leasen dus goedkoper dan een gloednieuwe auto, maar duurder dan een occasion.
Tot slot de Opel Karl. Nieuw koop je die voor net iets meer dan 12.000 euro. Met 40.000 kilometer op de teller na vier jaar verkoop je hem weer voor 6.195 euro, waardoor de auto je 231 euro per maand kost.
Een occasion die in drie jaar tijd 30.000 kilometer heeft gereden, kost je 9.500 euro. Over vier jaar kun je die weer verkopen voor ruim 6.000 euro, waardoor hij je 187 euro per maand kost.
Sluit je een private lease-contract van 48 maanden af waarbij je 10.000 kilometer per jaar mag rijden, dan ben je bij Opel zelf 245 euro per maand kwijt.
Deze auto is dus het goedkoopst als je hem als occasion koopt, maar als enige van deze voorbeelden het duurst als je hem via private lease aanschaft.
Uit de bovenstaande voorbeelden blijkt dat het vaak een paar tientjes per maand scheelt om een occasion te kopen.
Als je een gloednieuwe auto wil, is het in vier van de vijf gevallen goedkoper om hem via private lease aan te schaffen, zelfs als je het aanschafbedrag op je rekening hebt staan en er geen lening voor hoeft af te sluiten.
Voor- en nadelen private lease
Toch zijn er nadelen die je in het achterhoofd moet houden bij private lease. Zo zit je aan een contract vast, waardoor het lastig kan zijn om van je leaseauto af te komen als je bijvoorbeeld je baan verliest. Als je er zeker van wil zijn dat je in die gevallen wel van je contract af kunt komen, doe je er goed aan om de kleine lettertjes te lezen.
Ook is het een slecht idee om privé te leasen als je nog een hypotheek wil afsluiten, schrijft de Consumentenbond. De bank brengt 65 procent van het maandelijkse leasebedrag in mindering op je maximale maandelijkse woonlasten. Overigens is dat ook zo als je een lening afsluit om een auto te kopen.
Daarnaast wordt de leaseauto bij alle aanbieders duurder als je meer dan 10.000 kilometer per jaar wil rijden. Hoe hoog die kosten zijn, verschilt per aanbieder.
In het geval van de Volkswagen Polo ben je bij 10.000 kilometer per jaar 275 euro kwijt, en bij 20.000 kilometer per jaar al 335 euro. Koop je hem zelf, dan kost de Volkswagen Polo je bij 20.000 kilometer per jaar 353 euro per maand. In dit geval is private lease dus alsnog goedkoper, maar het loont om zelf een inschatting van je kilometers te maken en aan de hand daarvan met de rekenmachine aan de slag te gaan.
Het grote voordeel van private lease is dat je geen onverwachte kosten hebt. Je betaalt een vast maandbedrag, en zelfs als de V-snaar plotseling vervangen moet worden of de garage besluit dat ze je auto willen uitlijnen, kost dat je niets extra. Hoe anders is dat bij een eigen auto: dan moet je bij iedere beurt je portemonnee trekken.
Ook hoef je je aan het einde van de contractperiode geen zorgen te maken over de verkoop van je auto. Als je een eigen auto hebt, moet je goed kunnen onderhandelen om er bij een garage een mooi bedrag voor te krijgen. Bij private lease is dat niet nodig: je levert hem simpelweg in bij je dealer.
Grote prijsverschillen
Tot slot is het goed om de aanbiedingen in de gaten te houden. Automerken geven soms flinke kortingen, zowel op nieuwe auto's als op private lease-contracten.
Zo is via oude webpagina's te zien dat de Volkswagen Polo via private lease nu een tientje per maand goedkoper is dan in februari. Bij de Renault Clio is het verschil andersom: in juli 2017 kostte de Renault Clio via private lease 229 euro per maand, nu is dat 249 euro per maand.
Kortom: hoe leuk het ook is om een nieuwe auto aan te schaffen, het kan lonen om even te wachten en via de website de prijsontwikkeling goed in de gaten te houden.
Lees meer over auto's:
- Op zoek naar een tweedehands auto? Met deze tips voorkom je een miskoop
- Dit zijn de maandelijkse kosten van de 10 populairste auto’s… als je ze als occasion koopt
- 5 manieren om slim te besparen op de reparatiekosten van je auto
- Whitepaper: Voordelig elektrisch rijden? Dit zijn alle kosten op een rij